به گزارش گروه صنعت و تجارت_پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، با افزایش خطر تشدید درگیری بر سر یمن و کانالهای دریایی اطراف آن، اسرائیل حملات خود را به حوثیها گسترش داده است تا بنادر و زنجیرههای تامینی را نیز در بر بگیرد. برخی از مفسران تاکید کردهاند که محاصره کامل یمن تحت کنترل حوثیها با ممنوعیت تمام ترافیک دریایی و هوایی بین ایران و یمن اعمال شود. دیگران در اسرائیل پیشنهاد کرده اند که اهداف مرتبط در داخل ایران نیز باید در محدوده مورد توجه قرار گیرند.
اگر کسی بخواهد به سرعت به اهداف فرصت حوثی پاسخ دهد، مانند حمله ای که به یک کشتی تجاری انجام می شود، در حال حاضر به طور کلی به یک اسکورت دریایی نزدیک یا یک ناو هواپیمابر نیاز دارد. با این حال، اکثر دشمنان حوثیها باید از فرودگاههایی در هزاران کیلومتر دورتر پرتاب کنند، چالشهای اطلاعاتی، هدفگیری و سوختگیری را ارائه دهند و پاسخ سریع به یک وضعیت تاکتیکی در حال تحول را غیرممکن کنند.
در این زمینه، فرودگاهی در جزیره عبد الکوری یمن - در کنار کانال گوردافوی - اهمیت استراتژیک بیشتری پیدا می کند. هواپیماهایی که از عبدالکوری پرواز می کنند بر کانال های کشتیرانی از طریق خلیج عدن تا تنگه باب المندب تسلط دارند و می توانند حضور مستمر یا توانایی واکنش سریع برای انجام ماموریت های تاکتیکی را در پاسخ به تهدیدات زودگذر برای کشتی های تجاری حفظ کنند.
کار در فرودگاه عبدالکوری در سال 2021 آغاز شد، اما به کندی پیش رفته است. برای ماه ها هیچ پیشرفتی قابل مشاهده نبود. اما در هفته های اخیر، کار سرعت گرفته است. تا 23 دسامبر، 1800 متر باند تکمیل شده بود و با نشانگرهای فاصله و کلیدهای پیانو در انتهای جنوبی رنگ آمیزی شده بود. پیش بند نیز ظاهر شده است - اگرچه احتمالاً به اندازه کافی بزرگ است که بتواند هواپیماهای بازدیدکننده را بچرخاند.
جالب اینجاست که تا 28 دسامبر، هنوز یک شکاف در باند فرودگاه در انتهای شمالی آن وجود داشت که اگر پر شود، یک باند 2400 متری تکمیل می شود. در بازه زمانی پنج روزه، کلیدهای پیانو نیز در انتهای شمالی باند تمام قد، در سمت دور شکاف نقاشی شده بودند.
باند فرودگاه - پس از اتمام - از استحکام کافی برای پشتیبانی از طیف گسترده ای از هواپیماهای تهاجمی، شناسایی دریایی و حمل و نقل سنگین برخوردار است. یک کارخانه سنگ شکن در سه مایلی جنوب غربی کار می کند، با کامیون هایی که سنگدانه ها را برای ساخت پایه های کافی برای تحمل وزن هواپیماهای بزرگ حمل می کنند.
به نظر می رسد یک پادگان با ده خانه جدید در خیسط صالح، در چهار مایلی غرب فرودگاه، ساخته شده است که جاده بین آن نشانه هایی از استفاده سنگین اخیر را نشان می دهد. به نظر می رسد یک اسکله جدید در ساحل کیلمیا، رو به جنوب و در خلوت جزیره ساخته شده است - بنابراین بهتر از اسکله در معرض طوفان که قبلا در سواحل شمالی استفاده می شد، از حمله پهپادهای بالقوه حوثی محافظت می شود.
به نظر می رسد که نوعی مکان مفید در نقطه مرتفع یک تپه 100 متری در غرب و در مجاورت انتهای شمالی فرودگاه وجود دارد. سایت بالای تپه مشرف به ساحل شمالی است، توسط یک جاده پر استفاده خدمات رسانی می شود، و حداقل 15 سال است که اشغال شده و مورد استفاده قرار گرفته است. هدف سایت نامشخص است، اما می تواند یک آنتن رادیویی یا سایت پمپاژ آب باشد. همچنین موقعیت مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی فرودگاه خواهد داشت. این سایت که احتمالاً به شایعات منتشر شده در مطبوعات یمن مبنی بر اینکه به عنوان یک ایستگاه جمع آوری اطلاعات فعالیت می کند مرتبط است، در ماه اکتبر توجه تصویربرداری ماهواره ای غیرعادی را به خود جلب کرد.
با سرعتی که کار در حال پیشرفت است، به نظر میرسد که این فرودگاه ظرف چند هفته میتواند میزبان عملیاتهای ابتدایی باشد، در این مرحله ممکن است مشخص شود که این فرودگاه تسلط بر دریا به خلیج عدن برای چه کسی و برای چه هدفی ساخته شده است. حداقل می تواند به عنوان یک فرودگاه انحرافی در مواقع اضطراری مفید باشد. با تکرار حماسه دیگو گارسیا، احتمالاً به جای منافع بشردوستانه ساکنان محلی، به ضرر ساکنان محلی ساخته شده است، اگر واقعاً به کسی اجازه داده شود پس از شروع پرواز در جزیره بماند.