به گزارش خبرنگاران گروه علم و فناوری خبرگزاری گزارش خبر، این گزارش، به بررسی 12 یافته مهم از مجموع پژوهشها و پیمایشهایی که در این مجموعه انجام شده است، میپردازیم. این یافتهها تنها بخشی از تلاشهای مرکز افکارسنجی ملت برای انعکاس صدای مردم در سال 1403 هستند.
1. هشتاد درصد مردم از فیلترشکن استفاده میکنند
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال 1403 ،1 49/4 درصد از مردم از فیلترشکن رایگان و 30/3 درصد مردم از فیلترشکن پولی استفاده میکنند. تنها 18/9 درصد مردم از فیلترشکن استفاده نمیکنند. در میان افرادی که «اصلاً» از فیلترشکن استفاده نمیکنند، اکثریت با کسانی بوده است که متوسط درآمد ماهانه خانوارشان از ۸ میلیون تومان کمتر است (23/5 درصد)؛ این درحالیست که استفاده از فیلترشکن پولی در میان افراد با متوسط درآمد بیش از ۲۵ میلیون تومان بیشتر از بقیه رایج است (30/1 درصد). به عبارت دیگر افرادی که درآمد ماهانه بیشتری دارند امکان بیشتری برای استفاده از فیلتر شکن دارند.
1. این پیمایش در تاریخ 17 آذر الی 1 دی 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1100 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
2. اکثریت مردم با رفع فیلترینگ واتساپ توسط دولت موافق بودند.
براساس یک نظرسنجی در دیماه سال 1403 ،2 70/5 درصد از مردم با اقدام دولت در جهت رفع فیلترینگ واتس اپ «موافق یا کاملاً موافق» و در مقابل 13/5 درصد با آن «مخالف یا کاملاً مخالف» بودند.
2. این پیمایش در تاریخ ۱۸ الی ۳۰ دی 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1000 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
3. بیش از یک سوم مردم اصلا از سرعت اینترنت خود راضی نیستند.
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال 1403 ،4 34/5 درصد «اصلاً» از سرعت اینترنت خود راضی نیستند. 43/2 درصد «کم» و 22/2 درصد به میزان «زیاد یا خیلی زیاد» از سرعت اینترنت رضایت دارند.
3. این پیمایش در تاریخ 17 آذر الی 1 دی 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1100 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
4. بیش از یک سوم کاربران ایرانی، روزانه بیش از سه ساعت آنلاین هستند.
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال 1403 ،5 35/7 درصد از مردم به طور متوسط بیش از سه ساعت، 32/2 درصد یک تا سه ساعت و 17/4 درصد کمتر از یک ساعت در شبانه روز از اینترنت استفاده میکنند. گفتنی است 14/6 درصد از مردم اصلاً از اینترنت استفاده نمیکنند. با افزایش سطح تحصیلات، استفاده از اینترنت افزایش مییابد. همچنین شهرنشینان به ویژه ساکنان مراکز استانها در مقایسه با روستاییان در طول یک شبانه روز به طور متوسط بیشتر از اینترنت استفاده میکنند.
4. این پیمایش در تاریخ 17 آذر الی 1 دی 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1100 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
5. نیمی از شهروندان مهارت کافی برای انجام کارهای اداری به صورت اینترنتی را ندارند.
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال 1403 ،6 48 درصد مردم اذعان کردهاند مهارت لازم جهت انجام کارهای اداری به صورت اینترنتی را به میزان «زیاد یا خیلی زیادی» دارند اما در مقابل 38/9 درصد بیان کردهاند این مهارت را به میزان «کم» و 11/8 درصد «اصلاً» ندارند. یعنی مجموعاً 50/7 مهارت لازم برای انجام امور خود به شیوه اینترنتی را ندارند.
5. این پیمایش در تاریخ 17 آذر الی 1 دی 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1100 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
6. بیش از نیمی از مردم هنوز به روش مراجعه حضوری،کار های اداری و دولتی خود را انجام میدهند.
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال 1403 ،7 42/1 درصد از مردم بیان کردهاند کارهای اداری و دولتی خود را با «مراجعه حضوری به ادارهها» و 17/1 درصد با «مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک» انجام میدهند؛ یعنی مجموعاً 59/2 درصد همچنان از مراجعه حضوری استفاده میکنند. همچنین، 30/1 درصد به روش «اینترنتی» امور اداری خود را انجام میدهند و 10/2 درصد از مردم از دیگران میخواهند تا چنین اموری را برایشان انجام دهند.
6. این پیمایش در تاریخ 17 آذر الی 1 دی 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1100 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
7. شیوه پیگیری اخبار توسط مردم: رقابت نزدیک شبکههای اجتماعی با صداوسیما
براساس یک نظرسنجی در دیماه سال 1403 ،8 در پاسخ به پرسش «شما اخبار کشور را بیشتر از چه طریقی پیگیری میکنید؟» 37/4 درصد بیان کردهاند که اخبار روز کشور را بیشتر از طریق «صداوسیما» و 27/2 درصد از طریق «شبکههای اجتماعی» پیگیری میکنند. به علاوه، 9/5 درصد از «شبکههای ماهوارهای»، 4/8 درصد از «سایتها و خبرگزاریها» و 3/5 درصد از طریق «دوستان و آشنایان» پیگیر اخبار جامعه هستند. گفتنی است 17/3 درصد از مردم «اصلاً» اخبار را پیگیری نمیکنند.
7. این پیمایش در تاریخ ۱۸ الی ۳۰ دی 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1000 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
8. بیش از یک سوم مردم، هرگز واژه سلبریتی را نشنیدهاند.
براساس یک نظرسنجی در مردادماه سال 91403 با عنوان «سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران» انجام شد، 65/3 درصد از مردم بیان کردند که واژه سلبریتی به گوششان خورده است و 24/4 درصد ابراز کردند تا به حال این کلمه را نشنیدهاند. شهرنشینان به ویژه ساکنان مراکز استانها بیشتر از روستاییان واژه سلبریتی را شنیدهاند؛ به طوری که 78/8 درصد از ساکنان مراکز استانها، 67/2 درصد از ساکنان شهرهای تابعه و 39/3 درصد از روستاییان با این واژه آشنا هستند.
8. این پیمایش در تاریخ 6 الی 20 مرداد 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1200 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
9. از هر 10 ایرانی 6 نفر معتقدند «اگر یک سلبریتی کالایی را تبلیغ کند، تأثیری بر میزان اعتماد آنها ندارد».
براساس یک نظرسنجی در مردادماه سال 1403 ،10 62/1 درصد از پاسخگویان اذعان داشتهاند، تبلیغ یک سلبریتی تأثیری بر میزان اعتماد آنها ندارد. همچنین، 20/5 درصد درصورت مشهور بودن آن سلبریتی در جامعه و 15/3 درصد درصورت محبوب بودن آن سلبریتی برای فرد، به کیفیت آن کالا اعتماد خواهند کرد.
9. این پیمایش در تاریخ 6 الی 20 مرداد 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1200 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
10. دو سوم مردم معتقدند کشور در پنج سال آینده با کمبود بنزین مواجه میشود.
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال 1403 ،11 13/3 درصد از پاسخدهندگان معتقدند که کشور اصلاً با کمبود بنزین مواجه نخواهد شد و 18/5 درصد از پاسخدهندگان این احتمال را «کم» ارزیابی کردهاند. در مقابل، 29/7 درصد از مردم، احتمال کمبود بنزین را «خیلی زیاد» و 33/7 درصد نیز «زیاد» دانستهاند.
10. این پیمایش در تاریخ 3 الی 10 آذر 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1100 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
11. بیش از 50 درصد افراد جامعه از خودروی شخصی برای حمل و نقل استفاده میکنند.
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال 1403 ،12 11/3 درصد از مردم از هیچ وسیله نقلیه شخصی استفاده نمیکنند. از طرفی، 8/53 درصد از «خودروی سواری» و 10/7 درصد از «موتورسیکلت» استفاده میکنند. همچنین، 23/7 درصد از هر دو نوع وسیله نقلیه در خانواده خود استفاده میکنند.
11. این پیمایش در تاریخ 3 الی 10 آذر 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1100 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
12. دیدگاه مثبت اکثریت جامعه به توان دفاعی کشور در مقابل تهدید اسرائیل
براساس یک نظرسنجی در دیماه سال 1403 ،13 حدود سه چهارم از مردم (73/9 درصد) توان نیروهای نظامی جهت دفاع از کشور را «زیاد یا خیلی زیاد» ارزیابی کرده و 17/7 درصد آن را «کم» میدانند.
12. این پیمایش در تاریخ ۱۸ الی ۳۰ دی 1403 به شیوه تلفنی، در حجم نمونه 1000 نفری و با روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است.
13. مقایسه مراجعه و رضایت از دفاتر خدمات الکترونیک.
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، مقایسه نتایج بهدست آمده در بخشهای قبل نشان میدهد ۷۷/۱ درصد از مردم در یکسال گذشته حداقل به یک دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کردهاند. این نتیجه در حالی بهدست آمده که مراجعه مردم به دفاتر پیشخوان دولت و پلیس ۱۰+ بیشتر از دو دفتر الکترونیک دیگر است. در میان مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک نام برده، رضایت از خدمات دفاتر پیشخوان دولت با فاصله ناچیزی بیشتر از پلیس۱۰+ است.
رضایت از این دو دفتر نیز بیشتر از دفاتر پیشخوان قوه قضائیه و خدمات الکترونیک شهر است.
در میان مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک نام برده، رضایت از خدمات دفاتر پیشخوان دولت با فاصله ناچیزی بیشتر از پلیس۱۰+ است. رضایت از این دو دفتر نیز بیشتر از دفاتر پیشخوان قوه قضائیه و خدمات الکترونیک شهر است.
به منظور برآورد میانگین میزان رضایت مراجعان به دفاتر الکترونیکی که در یک سال گذشته به آنها مراجعه کردهاند، به گزینههای خیلی کم، کم، زیاد و خیلی زیاد به ترتیب نمرات ۱ تا ۴ داده شده است. ســپس به ازای هر فرد، میانگین نمرات کسب شده از چهار سؤال به دست آمده است. با نگاشت اعداد بر بازه صفر تا ،۱۰ مشاهده شده که متوسط رضایت از خدمات دفاتر الکترونیک ۶ از ۱۰ نمره است.