به گزارش خبرنگاران گروه زندگی و سرگرمی خبرگزاری گزارش خبر، مدرسه شهید اندرزگو شهر لامرد به منظور اهمیت نقش والدین در پیشرفت علمی و تربیتی دانشآموزان کارگاه آموزشی با موضوع «ارتباط موثر والدین با فرزندان» با حضور دکتر «حسن خضری عضو هیئت علمی دانشگاه » در سالن اجتماعات شهید انصاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد برگزار شد.
وی گفت: برای کسب مهارت نیازمند تمرین و مطالعه بیشتر است و با یک جلسه ۴۵ دقیقه امکان پذیر نیست و شرکت در اینگونه جلسات و همچنین مطالعه می تواند برای شروع یک روند مناسب باشد.
او گفت: نیازهای هر فرد به آب، غذا و... می باشد و نمی شود برای همیشه به تاخیر انداخت و فلسفه نیازها بر اساس نظریه مزلو هم همین است.
وی افزود: نیازهای روانشناختی در صورتی که ارضاء شود آرامش بیشتری شامل حال ما خواهد شد و روان ما آسوده خاطر تر است و لازم است پدر و مادر، جامعه و مدرسه فضایی را فراهم کنند تا ایننیازها برآورده شود.
وی بیان کرد: احساس امنیت هم یک نیاز است و امنیتی همچون برخورداری از امکانات میتواند زمینهرا برای رشد افراد بویژه فرزندان فراهم کند.
دکتر خضری ادامه داد: هر فرد در جامعه پیرامونی نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن است و نیاز به امنیت و دوست داشتن در دوران کودکی و نوجوانی فوق العاده حائز اهمیت است.
وی گفت: نیاز به احترام یا عزت نفس یکی دیگر از نیازهاست که باید به دیگران احترام گذاشت و آنها هم به ما احترام گذارند و این دو مهم در سازمان ها خیلی مهم است که متاسفانه امروزه در سازمان ها شاهد بعضاً بی احترامی به نیروهای زیرمجموعه هستیم و همین امر باعث عدم تعلق خاطر به آن سازمان شدهاست.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که در نوجوانان دو نیاز استقلال و هویت بخشی وجود دارد تصریح کرد: تبدیل شدن به یک موجودیت روانشناختی مستقل و متکی به اینکه خودش بتواند نیازهای خودش را تعریف و خودش برای خودش تصمیم گیری کند مبدل شود.
وی افزود: حضور پدر و مادر در کنار نوجوان نه اینکه در مقابل او، می تواند نیازهای دوران نوجوانی اش را برطرف نمود و باید این ویژگی نوجوان را به رسمیت شناخت.
دکتر خضری گفت: باتوجه به تغییرات هورمونی و... در یک نوجوان باید شناخت بیشتری را نسبت به وی پیدا کرد و پیشنهاد مطالعه یک کتاب در مورد نوجوانی داده می شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دوران کودکی دوران اطاعت است اما باتوجه تغییرات و وارد شدن به دوران نوجوانی باید به خواسته های وی بویژه استقلال هویت بخشی او توجه جدی داشت.
وی گفت: وقتی یک دوره بعنوان دوران گذار با دید اینکه این دوره گذار است و به صورت طبیعی به آن نگاه کنیم خیلی از استرس ها و مشکلات موجود در خانواده مرتفع خواهد شد.
وی گفت: رفتارهای مشترک در تمامی روابط ارتباطی همانند لبخند، برخورد خوش و تماس چشمی جزء مهارت های ارتباطی است و می تواند برای ارتباط اولیه اثرگذار باشد و ارتباط کلامی و وغیرکلامی (زبان بدن) بسیار مهم است و وقتی با افراد صحبت میکنیم باید نگاه کنیم.
دکتر خضری به ارتباط میان افراد پرداخت و گفت: برای یک ارتباط صمیمی باید از یکدیگر تعریف و تمجید کرد و مهارت انتقاد کردن را رعایت کرد و اگر نکته منفی باشد به درستی بیان شود بطوری که برای بوجود آمدن یک ارتباط صمیمی و خوب باید یخ رابطه را آب کرد و به چهار مورد گوش دادن به حرف نوجوانان که اساس کار است توجه داشت.
وی افزود: برای ایجاد یک گفت وگو و رابطه خوب و مناسب باید در یک فضایی آرام و بدون سروصدا صو ت گیرد و پریدن و قطع کردن صدای دیگران باعث عدم ارتباط تاثیرگذار و خوب می شود.
وی اظهار کرد: با رفتارها، رفع انعکاس دهیم و چهارچوب های ذهنی طرف مقابل را درک کنیم و بدانید، ذهن خوانی یکی از مواردی است که خیلی از مواقع باعث آشفته شدن روابط می شود همین ذهن خوانی ها است و تصور این است که من می دانم چه حرفی را خواهی زد.
خضری بیان کرد: نق زدن و رگباری شکایت کردن در ارتباطات آسیب زا است و به جای نقل زدن باید گفت وگو کرد و توجه به زبان بدن را داشته باشیم و باید عادت های مخل ارتباط را شناسایی و جهت رفع آن تلاش کرد.
وی افزود: زبان بدن در سه حالت منفعلانه، پرخاشگرانه و حالت قاطعانه می تواند باشد که بهترین آن حالت قاطعانه می باشد.